صفحه 37

آیا پیوند عضو را برای انسانی که زندگی اش در خطر فوری قرار دارد به جای انسانی که زندگی اش کمتر در خطر است باید انجام داد، کسیکه به نظر پزشکان می تواند در وضعیت فعلی به همین صورت زندگی کند و زمان بیشتری را برای پیوند کلیه صبر کند؟

یکی از راههای تصمیم گیری در مسائل اینچنینی این است که به آدم منتظر برای پیوند کلیه مراجعه شود و خواهش شود که جایش را برای خوبی در حق دیگری واگذار کند.

نظر شما چیست؟آیا شما از آدمی که زمان زیادی را در نوبت پیوند کلیه بوده انتظار دارید که برای خوبی در حق دیگری از نوبتش صرفنظر کند؟

(این مهم است که توجه کنیم در زمان انتظار او از بیماری بسیار رنج می برد ، به دیالیز وابسته خواهد شد و ممکن است به شرایطی برسد که زندگی اش در خطر باشد)

در مقابل شما سوالی قرار دارد که برای رابی الیعازر یهودا والدنبرگ رخ داد.

در طول خواندن پاسخ ، سعی کنید ببینید که آیا این کلمات برای بحث درباره مسئله پیوند کلیه مفید هستند.

رابی الیعازر یهودا والدنبرگ

یکی از مهمترین دستورات هالاخا در دوره ما . او به عنوان رییس دادگاه رابی ها در قدس کارمیکرد و پاسخ های زیادی را منتشر کرد. اودر نوشته هایش اغلب به سوالات موجود در مطابقت با قوانین یهودی میپردازد بخصوص به سوالاتی درباره امور پزشکی.

رابی والدنبرگ وضعیت دو  مریض را بحث می کند، که یکی از آنها در "وضعیت خطرناک" قرار دارد—به عبارت دیگر ممکن است که بیماری زندگی او را تهدید می کند—دومی در وضعیت خطرناک قرار دارد—به عبارتی دیگر بیماری قطعا زندگی اش را تهدید می کند. برای بیماری که "زندگی اش در خطر است " داروی لازم فقط برای یک نفر وجود دارد. سوال این است : آیا او باید (یا اینکه ممکن است)از داروی خود به نفع دوستش که زندگی او در خطر قطعی قرار دارد صرفنظر کند؟

در ابتدای پاسخ به این سوال رابی والدنبرگ به جایگاه دستورات نسلهای قبل تر اشاره می کند که با پرسش های مشابهی سروکار داشتند، . همین موضوع در اینمورد صدق می کند. او دو نظر مختلف را از ردباز و پری مگدیم بیان می کند.



مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها