صفحه 53

 

 

رامبام به عنوان رهبر برای یهودیان مصرفعالیت کرد و مردم از سرتاسر جهان به سوی او برای سئوال کردن رو می آوردند. رامبام خود به تنهایی درخواست برای [خواندن ] تورات را افزایش داد  و در عمق بخشیدن به فرهنگ جهانی سهم بسزایی داشت ، و این موضوع در بسیاری از نوشته ها منعکس شده است. علی رغم منتقدانش ، رامبام از طرف جهان یهودی و غیر یهودی بسیار تحسین شد و آنها می گفتند " از موسی تا موسی مانند موسی کسی نخواهد آمد".

 

 

 از میان کارهای بسیار زیاد او دو تا منتشر شدند . الف . مشناة تورات  که کتاب بزرگ درباره هلاخا متعلق به رامبام است همچنین "دست قوی" نامیده میشود ( زیرا که آن به چهارده کتاب  --  کلمه دست در عبری یعنی יד مشابه با عدد 14 یعنی י"ד به حروف ابجد استاشاره دارد م.) ، مشناة تورات به عبری نوشته شد و همه بحث های تورات شفاهی و کتابهای قاضیان را که تا زمان موسی بن میمون شناخته شده بود را خلاصه می کرد که به شیوه ای مختصر و منظم براساس موضوعات بود. موسی بن میمون منابع هالاخایی خود را ذکر نکرد همچنین اختلاف نظرها  در تلمود و در نوشته های پیشینیان خودش. مشناة تورات به عنوان هسته مرکزی همه ادبیات هالاخایی تا روزگار ما می باشد .

 

 

 ب. معلم شرمسار. کتاب فلسفه مهم وی است که قصد دارد به دانشجویانی که هم تورات و هم فلسفه را مطالعه کرده اند و تفاوتهای و تناقضات آنها باعث شرمساری شان شده است کمک کند. رامبام پاسخ می دهد که تورات برای این نیست که به سادگی خوانده شود . تعمیق بخشیدن به کلمات تورات به همان دیدگاههایی منجر می شود که فلسفه آموزش می دهد. کتاب "معلم شرمسار" به زبان عربی نگاشته شده است

پرسشها

  1. رامبام دو وضعیت را توصیف می کند که کسی می تواند راجع به این فکر کند که یک نفر دیگر را بکشد تا جان کس دیگری را نجات دهد. این دو وضعیت را توضیح دهید و مثالهایی از زمان حال برای آنها بیاورید.
  2. تصمیم رامبام در این موارد چه خواهد بود و استدلال وی چه خواهد بود!

 

رامبام


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها