صفحه 50

بگذارید تفسیر راشی از این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم. راشی از واژه "نجات زندگی"و حواشی آن استفاده می کند تا دستور راوا در تلمود را توضیح دهد


راشی

چگونه دیدی که خون تو قرمز تر است

این هیچ چیزی نیست (آیا) آمده ای  تا درباره آن بپرسی                    آیا آمده ای تا درباره آن بپرسی

ولی به آن دلیل که میدانی                       آیا به این اندیشیده ای که ممکن است آدم اجازه داشته باشد که بکشد؟

هیچ دستوری در مقابل نجات زندگی وجود ندارد

و به نظرت حواهد رسید که حتی اینهم در مقابل نجات زندگی بی اهمیت است؟  و به نظرت حواهد رسید که حتی اینهم در مقابل نظارت بر نفست بی اهمیت است؟

این (جنایت) این (قتل ) مانند دیگر جنایتها نیست                                        تو باید یه این دستور فکر کنی

که در هر صورت در اینمورد از دست رفتن یک زندگی اتفاق می افتد      " تو نخواهی کشت" در اینجا رد می شود تا اینکه جان تو نجات یابد

و تورات اجازه نمی دهد تا "دستور " رعایت نشود                                          (زندگی ات در خطر است؟)

ولی به خاطر عشق به [بنی] اسراییل

و در اینجا جنایت ، نفس از دست رفته می شود

چه کسی گفته است که روح تو در این مکان ، تر و تازه تر است؟

شاید این برای او دوست داشتنی تر باشد



پرسشها

1.چه چیزی باعث تعجب راشی درباره این موضوع شد؟ او سعی می کند به چه مشکلی پاسخ دهد؟( توجه کنید که راشی به وضوح نمی گوید)

2.بنابر [گفته] راشی  چه چیزی باعث شد که مرد بپرسد اگر اجازه ندارد بکشد ،دراینصورت  آنها او را خواهند گشت

3. بنابر گفته راشی

الف –چه منطقی پشت قاعده " نجات دادن زندگی بر تمام دستورات اولویت دارد"  است؟

ب.چرا به نظر تو قاعده نجات زندگی برای مسئله غامض مردی که از راوا پرسید جوابی ندارد؟

4. این موضوع را روشن کنید که راشی جواب راوا را می دهد :" در اینجا یک گناه اتفاق می افتد و نفسی از دست می رود"



مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها